MUZIEK MET JE LAPTOP
EEN CURSUS MET SCHRECK
EN LIVE - ELECTRONICA


blauw Uitgangspunt van de cursus:

puntHet project is geschikt voor muziekschool en voortgezet onderwijs dus er wordt vooral gefocust op amateur (-musici).
puntEr kan gekozen worden voor een korte eenmalige introductie cursus, of voor een langere cursusduur van vier bijeenkomsten.
puntDe cursisten kunnen hun eigen computer/laptop meenemen, waarop de software kan worden geinstalleerd, maar ook kan Schreck voor enige laptops voor bij het project zorgen.
puntHet Schreck Ensemble is een ensemble voor live elektro-akoestische muziek.


De vorm:

Men realiseert zich het niet, maar in bijna ieder huishouden is een muziekinstrument aanwezig, nl. de computer! Dit apparaat ons geeft de mogelijkheid om de mooiste en meest intrigerende klanken te maken. Ons uitgangspunt is dat we de cursisten proberen te verleiden om de stap te zetten zich te verdiepen in de elektro-akoestische muziek, vooral door het zelf uit te proberen. Hiermee proberen wij bij hen een gevoel en begrip voor deze manier van musiceren te ontwikkelen, om 'de oren te openen' voor nieuwe vormen van muziek maken.

Om de drempel van 'te moeilijk' en 'te ingewikkeld' te nemen is het beste om de cursisten het zelf te laten doen, zelf te laten ontdekken. Improvisatie met het nieuwe materiaal is de beste benadering. Het project is zo vormgegeven dat het niet te snel 'fout kan gaan', dat er toch snel een aansprekend resultaat wordt bereikt.


Mogelijk resultaat:

Een einduitvoering van het improvisatie op instrumenten en laptops.


Vormgeving van de cursussen:
A
1-

Bij meerdere cursussen:
punt Enkele (4) sessies:
punt 1 ter inleiding en voorbereiding van de apparatuur,
punt 3 voor het werk/ontdekking van de mogelijkheden.

punt Bedoeling is de ontdekking en beheersing van de mogelijkheden van het instrumentarium.
punt de cursisten werken op eigen instrument uitgebreid met (eigen) laptopjes
punt de software is geprepareerd door Schreck, en wordt door de cursusleiders ge•nstalleerd en uitgelegd.
punt Denk aan 'sampling' of 'verdubbeling/transpositie', geavanceerder zijn effecten als 'granulaire' bewerking en transponerende delays.
punt De cursusleiders van Schreck tonen de klankmogelijkheden van deze combinatie.

punt Klank als uitgangspunt.
punt Ontdekt kan worden welke mogelijkheden deze vorm van muziek maken de leerling biedt, hoe je de computer kan gebruiken om de klankmogelijkheden van zijn instrument uit te breiden en hoe daarmee muziek te maken, het openen van de oren.
punt Er kunnen taakverdelingen ontstaan tussen spelers op muziekinstrumenten en 'spelers' op de laptop. Er kunnen groepjes ontstaan, maar ook zou een muzikant zijn eigen spel kunnen bewerken.


2- Een uitvoering:
punt Het is een goed idee om de resultaten van het werk in concertvorm te presenteren of om een registratie te maken.
punt Improvisatie wordt 'comprovisatie'.

donker


3-

Organisatorisch
punt Software moet worden ge•nstalleerd. We stellen voor de gratis (public domaine) software PD, deze werkt op alle computers, hierin is door Schreck al een goed werkende 'Patch' ontwikkeld.
punt Nodig zijn ook microfoons, monitorspeakers en eventueel audio interfaces en mengtafeltjes. Deze kunnen door Schreck worden verzorgd.

B
1-

Bij een eenmalige cursusavond zal deze opzet ingedikt zijn.
punt De avond zal voor de introductie en het spel gereserveerd zijn, het zal niet realistisch zijn om tot een 'comprovisatie' te kunnen komen, maar dat hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit van de spelers.
punt Als cursisten er voor kiezen eigen laptops te gebruiken, zal de installatie van de programmatuur wel op een ander tijdstip moeten plaatsvinden, voor het begin van het project. Hiervoor moeten afspraken gemaakt worden.


laptop


Bent u geinteresseerd in dit project,
neemt u dan contact op met Schreck.