het Schreck Ensemble


Schreck Ensemble 2010, foto Michel Marang

Kleur van klank en muziek kan bijna magische kwaliteiten krijgen.
Als de karakteristieken en nuances van klanken, melodieŽn en harmonieŽn hoorbaar worden gemaakt, als de gehele zaal tot klinken wordt gebracht, dan kunnen we luisteren naar muziek voorbij de grenzen van het waarneembare.
Onze fascinatie met alle aspecten van klank is onze motor, wij nodigen de luisteraar uit om samen met ons op avontuur te gaan om de reis in het onbekende klankenlandschap mee te maken. Want het verdiepen en vergroten van de luisterervaring van zijn publiek zien wij als het credo van het Schreck Ensemble.

Wij hechten er waarde aan de traditie van het klassieke spel te bewaren naast het tot stand brengen van innovatie. Onze droom is dat we onze muziekinstrumenten en ons spel kunnen gebruiken om elektronische- en computertechniek net zo verfijnd en muzikaal te beheersen als de instrumentale klanken en dat we zo nieuwe klanken kunnen maken.
Het creŽren en laten creŽren van nieuwe muziek is voor ons vanzelfsprekend.

Het Schreck Ensemble hebben we in 1989 opgericht, en we zijn dus al vele jaren actief. In die periode zijn er talloze composities ten gehore gebracht, waaronder vele die speciaal voor ons ensemble zijn geschreven.
Ons repertoire bestaat nu uit instrumentale en "elektro-akoestische" muziek: muziek die tot klinken wordt gebracht door middel van traditionele instrumenten (en zang) in combinatie met elektronische - en computerapparatuur, het Schreck Ensemble was jarenlang het enige ensemble in Nederland die deze muziek speelde.

In de loop der jaren hebben we een repertoire opgebouwd met elektro-akoestische werken van o.a. Luigi Nono, Kaija Saariaho, John Cage, Jean-Claude Risset, Ton de Leeuw, Chiel Meyering en niet te vergeten Arie van Schutterhoef en Hans van Eck, de oprichters van Schreck.
Vele van deze werken behoren tot de belangrijkste voorbeelden van de klassieke avant-garde.

Daarnaast hebben wij ook compositie-opdrachten voor elektro-akoestische muziek verstrekt. Onder anderen aan: Arthur Sauer, Gene Carl, Gerda Geertens, Jeremy Arden, Michael Chocholak en Makoto Shinohara.
In 1997/'98 hebben wij het project "De Dag" gerealiseerd, als het belangrijkste resultaat van de samenwerking van het Schreck Ensemble en geluidskunstenaar Hans van Koolwijk, waarin diens "Bambuso Sonore" een rol speelt.

Een nieuwe ontwikkeling is de uitvoering van multimediale werken. Tot dusverre waren dat "Aquae Supracoelestes" voor tape en videoprojectie en "Nuctemeron" voor ensemble, stratifier, tape's, live-elektronica en videoprojectie.

Het Schreck Ensemble werkt met wisselende bezettingen, zodat zowel solo-muziek als muziek voor een grotere bezetting kan worden uitgevoerd. De vier vaste musici van Schreck kunnen hiervoor versterking krijgen van diverse gastspelers.



Improvisatie



Schreck heeft al van zijn eerste concert af improvisatie een ruime plek toebedeeld op zijn programma's. Want de muziek van Schreck is niet alleen een voortzetting van de westerse muziektraditie, wij kijken ook om ons heen, en daar zien wij hoe er op andere manieren met muziek wordt omgegaan; hoe in vele niet-westerse tradities een 'compositie' bestaat uit een idee, een raga, een akkoordenschema, een melodie. Daar zien wij hoe er in de jazz een grote vrijheid bestaat om muziek te spelen, hoe de rol van uitvoerder belangrijk is in de creatie van muziek. Waar de muziek ontstaat op het podium, niet aan de schrijftafel.

Improvisatie stelt ons in staat te spelen met de mogelijkheden van klank, instrument en ruimte. De nieuw ontwikkelde instrumenten van Schreck, de Stratifier, de BassBox en Pulsor dwingen ons om nieuwe manieren van uitvoeren en componeren te bedenken. Om compositie en improvisatie nieuw uit te vinden.

Het Schreck Ensemble is een voertuig om deze spannende weg te verkennen. In wisselende samenstellingen spelen we muziek die iedere keer nieuw is. Stimulerend voor ons en een avontuur voor het publiek.