Het Schreck Ensemble brengt INVISIBLE
|
I N V I S I B L E Acht groepen bellen uit alle windstreken van de wereld. Vrouwenstemmen vertellen over Onzichtbare Steden. Klanken van slingerende en botsende bellen, versterkt en vreemd geëchood. Geheimzinnige beelden en flarden van mysterieuze vertellingen stimuleren de fantasie. Film- en schaduwbeelden tonen de spanning tussen bellen die elkaar net niet raken. Verwondering, verbazing... Tijd verdwijnt, zwevend in een continuüm van klank en illusie. |
I N V I S I B L E I d e e Er hangen zo'n vijftig bellen in deze nieuwe installatie. Hij is ontworpen en gebouwd door Hans van Koolwijk; hij beleefde zijn premiëre in november 2016. De installatie wordt bespeeld door drie leden van het Schreck Ensemble:
B o u w Acht groepjes bellen hangen in een stevig frame en kunnen vrij swingen. De installatie oogt vanzelfsprekend, wordt in zo'n drie uur op een vlakke vloer gebouwd en gebruikt 220V-16 Amp. Bezoekers kunnen eromheen staan, zachtjes rondlopen, zitten of liggen op de grond of netjes op stoelen, al naar gelang de situatie ter plekke. |
K l a n k Die vijftig bellen klinken divers; ze komen van uiteenlopende plekken als Japan, Birma, Tibet en Londen. Daarnaast heeft Hans van Koolwijk fragiele bellen gemaakt van bone-china porselein. Samen met al die bellen voeren flarden tekst in verschillende talen van Caroline Erkelens de bezoeker mee naar een andere staat, waarin droom, vergeten herinnering en doordringende realiteit samenstromen. M u z i e k Het bellengeluid wordt nauwkeurig geregistreerd door vier microfoons op een verplaatsbaar bord. Dat quadrofonische bord kan de uiterst subtiele doppler-effecten vangen die ontstaan in de bewegende bellen. Die klanken kunnen à l'instant uitvergroot worden via vier luidsprekers die rondom het publiek staan opgesteld. Tegelijkertijd wordt dat materiaal door Jan-Kees van Kampen live bewerkt en verspreid, waardoor het geheel flink swingt. Ook de stem wordt versterkt, bewerkt en 'rondgezonden' via die speakers. W e r k De structuren, gecomponeerd door Hans van Eck, en de geïmproviseerde details gaan in dialoog met de eigen wil van de installatie. De performances, die in tijd kunnen variëren tussen twintig minuten en een hele dag lang, zijn ook geschikt voor kinderen, vanaf de leeftijd dat ze stil kunnen zijn. In uitvoerige sessies kunnen alle mogelijkheden van deze ogenschijnlijk eenvoudige installatie worden benut. L i c h t Bewegende schaduwen van de bellen worden op omringende muren geprojecteerd en daar gecombineerd met met live gebeamde beelden van de installatie uit kleine, flexibele camera's. |
HET SCHRECK ENSEMBLE Verdiepen en vergroten van de luisterervaring van ons publiek zien we als het credo van het Schreck Ensemble. Onze motor is de fascinatie voor alle aspecten van klank. Wij nodigen de luisteraar uit samen met ons op avontuur te gaan en een reis mee te maken in een onbekend klankenlandschap. |
Kleuren van klank en muziek kunnen bijna magische kwaliteiten krijgen. Als karakteristieken en nuances van klanken, melodieën en harmonieën hoorbaar worden gemaakt - en als de gehele zaal tot klinken kan worden gebracht - kunnen we luisteren naar muziek voorbij de grenzen van het waarneembare. Het creëren en laten creëren van nieuwe muziek is voor ons vanzelfsprekend. Wij hechten er waarde aan naast het tot stand brengen van innovatie, de traditie van het klassieke muziekspel te bewaren. Onze droom is dat we onze instrumenten en ons spel kunnen gebruiken om elektronica en computertechniek net zo verfijnd en muzikaal te beheersen als onze instrumentale klanken, en daarmee nieuwe klanken te kunnen maken. In 1989 hebben we het Schreck Ensemble opgericht en we zijn dus al vele jaren actief. In die periode zijn talloze composities ten gehore gebracht, waaronder vele die speciaal voor ons ensemble, vaak aangevuld met gastmusici, zijn geschreven. Ons repertoire bestaat nu uit instrumentale en 'elektro-akoestische' muziek die tot klinken wordt gebracht door middel van traditionele instrumenten en zang, in combinatie met elektronische apparatuur en computerapparatuur. Het Schreck Ensemble was jarenlang het enige ensemble in Nederland dat zich speciaal op deze muziek toelegde. |
Hans van Eck"Muziek is eigenlijk de kunst van het luisteren" Muziek ontstaat in het oor en de geest van de luisteraar. In de keten van creatie is de componist slechts één facet, één station. De uitvoerder en de luisteraar spelen een net zo belangrijke rol. Dat is volgens mij nog sterker het geval wanneer timbre gebruikt wordt als de belangrijkste drager van betekenis. |
Degelijk opgeleid in de muziek van de westerse klassieke traditie heb ik nieuwe gezichtspunten toegevoegd aan mijn kunst. Van mijn muzikale helden Giacinto Scelsi en Luigi Nono en van muziek uit het verre oosten (de Japanse Gagaku-muziek) heb ik geleerd mijn werk te baseren op de fundamenten van de klank. Studie van de muziek van Claude Viviers en de muziek van het midden-oosten heeft mij veel geleerd over melodische lyriek en de expressieve kracht van microtonaliteit. In de late jaren negentig raakte ik bekend met en geïnteresseerd in het fenomeen klankkunst na een ontmoeting met klankkunstenaar Hans van Koolwijk. Voor enkele van zijn installaties heb ik compositorische elementen gemaakt, soms resulterend in vele uren muziek, zoals in de 12-uur durende 'Passages'; muziek voor Van Koolwijks 'Klankkaatser' (2010). Onze samenwerking heeft ook geleid tot ontwikkeling en bouw van nieuwe instrumenten zoals de 'BassBoxen', waarvoor ik diverse werken heb gecomponeerd. De magie van klank is de drijvende kracht van mijn muziek. Mijn doel is om de luisteraar de klank te doen ervaren zoals ze werkelijk is, voorbij de oppervlakte van de muzikale werkelijkheid. Mijn stijl kan worden beschreven als lyrisch en kleurrijk, het gebruik van (live-) elektronica is zo geïntergreerd in mijn manier van expressie dat ik daar nauwelijks buiten kan. Ik heb in 1989 samen met collega Arie van Schutterhoef het Schreck Ensemble opgericht om muziek uit te voeren waarin de klank van akoestische instrumenten wordt gecombineerd met nieuwe klanken die de moderne computertechnologie mogelijk maakt. Mijn muziek is gepubliceerd door 'MatchingArts' en 'Donemus' en kan gedownload worden op mijn eigen website www.free-scores.nl/Hans_van_Eck |
CONTACT & INFOHet Schreck EnsembleHans van KoolwijkProef-opstelling in het atelier van Hans van Koolwijk in het Veem te Amsterdam, november 2016 |
De techniek, laptop met randapparatuur plus mengtafel, tijdens oefenen in de Veem-vide. JK van Kampen -klankbewerking, H van Eck -klankregie |